Home Baština koja obvezuje Fotografija kao svjedok mijena u ljudima i prostoru

Fotografija kao svjedok mijena u ljudima i prostoru

0
Fotografija kao svjedok mijena u ljudima i prostoru

Foto: Sve objavljene fotografije autora Miroslava Maroevića čuvaju se u arhivskoj zbirci Josipa Andrića

Uhvatiš se tako u sjecištu vremena gdje se isprepliću sadašnjost i prošlost, otrgnut od stvarnosti u trenutku u kojem se priroda i vrijeme ponavljaju u na vlas istom prizoru. Bura divlja na ulazu u porat, divljala je i u crno-bijelom ruhu, divlja jednako i u boji koja oplemenjuje njenu svevremenu snagu.

FOTO: Miroslav Maroević – iz arhivske zbirke Josipa Andrića

I dok se u Maroevićevom prikazu ona sapleće o razbijeni brod što se propinje u valu, u sadašnjosti njenom žrtvom postaje sazidana Nova riva s lukobran kojim se grad brani od nevremena, valova i nepredvidljive žestine razularenog vjetra.

FOTO: Hrvoje Hodak

I ta snaga prirode istovjetna je kroz eone i bila je razorita prije tisuća godina jednako kao što je i danas. Koliko god da je čovjek domišljat i prati te ciklone putem satelita, svejedno u sebi mora ćutjeti strahopoštovanje spram velebitske nevjeste koja nam svako malo pokaže svoju promjenjivu ćud.

FOTO: Miroslav Maroević – iz arhivske zbirke Josipa Andrića

A kad sve utihnu, oživi otok u svojoj crno-bijeloj fotografiji, zableju ovce na Školjiću, masline se umire stvarajući bajkovit prizor, a na izgubljenim poljima čuje se pjesma žetelica i sve to nadomak Rabu u kojem, na pomaknutoj skali vremeplova, raste novi hotel Bristol.

FOTO: Miroslav Maroević – iz arhivske zbirke Josipa Andrića

Sve se vrati na svoj početak, i sve je isto, i sve nije, samo bura svjedoči mijene u ljudima i prostoru. Otok se skrio u zapjenjenom valu dok bura donosi sol vremena i stvara nove prizore koji oduzimaju dah i bude strahopoštovanje.

FOTO: Miroslav Maroević – iz arhivske zbirke Josipa Andrića

U Kamporu smo pokušali fotografirati s pozicije što vjernije Maroevićevom originalu. Zapleteni u moru arhitektonskih barijera, apartmanskih jedinica, među kaskadama šarenih višekatnica, naišli smo na pitomo dvorište Dudićevih s kojeg puca gotovo istovjetan panoramski pogled kao na crno bijeloj fotografiji.

FOTO: Hrvoje Hodak

Uz pomoć ljubaznih domaćina, motreći staru fotografiju, prepoznajemo usamljene Matrdine kuće, crniku iznad poznatog puta koji je nekoć ovuda krivudao ograđen suhozidom. Vidici čistih prirodnih oblika, s tek ponekom kućom, koji su tisućljećima bivali sačuvani, u svega nekoliko desetljeća nepovratno su izgubljeni, ostala je tek fotomemorija.

Napisali: Krešimir Butković i Hrvoje Hodak