Foto: Ante Matijević
Iako je turistička sezona već otškrinula svoja vrata, a turisti uživaju u blagodatima mediteranskog podneblja, nastavlja se, za sada, s velikim infrastrukturnim radovima u rapskoj luci. Pritisak na najfrekventniji dio povijesne jezgre svakim danom je sve veći što zbog turista, što zbog gospodarstva koje posljedično cirkulira.
U nastavku donosimo najnovije informacije vezane uz radove na rekonstrukciji i sanaciji obale u luci Rab koje su s nama, vrlo rado u popodnevnoj pauzi, podijelili djelatnici tvrtke Sun Adria d.o.o. koja izvodi radove. Na Rabu su od sredine listopada 2022. godine, a krajem godine očekuje se završetak ove faze obnove luke Rab.
Na upit kako se odvijaju radovi, inženjer gradilišta Ivica Brezetić odgovorio je da radovi teku po zacrtanom dinamičkom planu bez nekih većih odstupanja i poteškoća napomenuvši odmah na početku kako im je loše vrijeme i visoko more u mjesecu svibnju oduzelo desetak radnih dana. Podsjetimo, idejnim rješenjem predviđeno je nekoliko faza sanacija i rekonstrukcija obala u luci Rab.
Trenutno se odvija faza I koja predviđa izgradnju gata 3 ispred hotela Arbiana u dužini od oko 44 metara te faza III kojom se vrši rekonstrukcija i sanacija Obale kralja Petra Krešimira IV od gata 3 do Trga sv. Kristofora – Varoša. Izgradnjom gata, koji se radi na utvrdicama kako bi se omogućila cirkulacija mora, spriječit će se utjecaj valova na obalu luke Rab, odnosno visina vala će se smanjiti na visinu do maksimalno 30 centimetara, a rekonstrukcijom obale trebalo bi se spriječiti plavljenje povijesne jezgre grada Raba što je sve učestalija pojava posljednjih godina. Županijska lučka uprava Rab te Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije (SAFU) potpisali su Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekte koji se financiraju iz EU fondova, a ukupna vrijednost ovog projekta iznosi 37.379.950,23 kuna odnosno nešto malo manje od 5 milijuna eura.

Dragan Vuić i Ivica Brezetić - Sun Adria d.o.o.
Voditelj gradilišta Ivica Brezetić objasnio je da su napravljene odnosno postavljene obaloutvrdice u more tzv. “babe” za gat 3 te da se trenutno na jednoj od utvrdica nalaze ogromni betonski blokovi. – “Gat se trenutno opterećuje s betonskim blokovima od 400 tona koji se ovisno o uvjetima mogu na pojedinoj “babi” zadržati i do 180 dana. Tonaža je povećana zbog slabo nosivog dna, a teško je predvidjeti kako će se utvrdica slijegati jer je puno nepoznanica. Utvrdica je do sada “sjela” tridesetak centimetara, ali bliži se kraju. Kada završimo s ovom, opterećenje premještamo na sljedeću. Nakon toga dolaze nam dva valobrana koji se polažu na utvrdice.”
Valobrani koji povezuju utvrdice, doznajemo, proizvode se u Zagrebu te će se cestovnim putem prevesti do Bakra, tamo će se ukrcati na plovni objekt te morskim putem dotegliti do Raba.
Ukupna dužina gradilišta je 366 metara, govori nam Brezetić, te napominje kako su zbog situacije u povijesnoj jezgri pokušali što više ići na ruku Županijskoj lučkoj upravi Rab, turističkim djelatnicima na obali, a samim time i turistima. Naime, radovi su se trebali odvijati u cijeloj dužini rive, no odlučili su ih podijelili u dvije faze kako bi se za vrijeme vršnih dana turističke sezone, što bezbolnije ista prebrodila. U prvom slučaju imali bi kompletno raskopanu rivu sve do Granda odnosno Trga sv. Kristofora što bi onemogućilo njezino normalno funkcioniranje kad je riječ o privezivanju plovila ili šetnji rivom. – “U ovoj prvoj fazi odlučili smo radove od gata 3 do Trga Municipium Arba u dužini od 180 metara u potpunosti završiti i računamo da bi to moglo biti do 1. srpnja. Sada izvodimo radove betoniranja dok smo prethodno postavili kamen na vanjskom dijelu rive. Nadam se da ćemo uspjeti postaviti i kamen na parter rive odnosno hodnu površinu čime bismo naš dio posla u ovom dijelu rive u potpunosti zgotovili.”
Najzahtjevniji, prolaznicima nevidljivi radovi već su napravljeni
Ovim putem voditelj gradilišta posebno je istaknuo kako su se najkompleksniji, najteži i najzahtjevniji radovi na sanaciji obale već napravili, a radilo se o injektiranju i betoniranju pod morem. Time se obala u luci Rab konzervirala i zaštitila od urušavanja, a ujedno su se stvorili preduvjeti za rad na ostalim segmentima projekta koji su za razliku od prethodno navedenih radova, u pravilu vidljivi prolaznicima. Brezetić nam je u detalje objasnio složene postupke gradnje betonske podmorske obloge tj. plombe, kao i načine saniranja bočnog zida rive koji se urušavao. U zidu su, izdvojimo, bile velike kaverne odnosno šupljine gdje su ronioci mogli slobodno ući. Samo u betonsku oblogu, dakle sanaciju koja se vršila pod morem, utrošeno je 1200 kubika betona, specijalnog betona koji se koristi za tu svrhu.

Prema projektu duž cijele obale treba se postaviti struja, voda, hidrantska mreža i javna rasvjeta. Ovim radovima riva će se podignuti u prosjeku 60-ak centimetra te će biti povišenija od javne prometnice koja prolazi uza nju.
Kako je raditi u ovim posebnim i zahtjevnim uvjetima i kako protječe uobičajeni radni dan objasnio nam je građevinski tehničar i poslovođa Dragan Vuić:
– “Radni dan započinje nam u 7 sati ujutro kada se okupljamo i kada detaljno definiramo što ćemo raditi, zapravo ponavljamo raspored koji smo dan prije utvrdili i zacrtali. Radi se o uigranoj ekipi gdje svaki radnik zna točno što mu je činiti i tako sve do 19 sati. Nije lako jer smo cijelo vrijeme na nogama, a sunce nas dosta iscijedi i iscrpi. Ono što možda najteže pada i to posebice mlađim članovima naše ekipe jest višetjedna odvojenost od obitelji. Unatoč tome, ne žalimo se. Većina radnika radi i obitava na samoodrživom plovnom objektu tzv. plovnoj betonari koja može smjestiti deset ljudi. Na njoj radnici imaju svoje kabine, salon i kuhara koji se brine za obroke. Ukupno se na gradilištu uključujući kooperante nalazi dvadesetak radnika.”

Među radnom skupinom ima ljudi različite dobne starosti, nacionalnosti, vjere, no sve klapa kako treba. Iako je voditelj gradilišta Ivica Brezetić najmlađi među njima, hijerarhija se poštuje, a Ivica dodaje kao se uvijek sluša i glas veterana jer se radi o ljudima s puno radnog iskustva i znanja. Upitali smo gdje je “capo di tutti capi”, a dobili odgovor kako trenutno nije na Rabu. Radojka Brnčića Rabljani dobro znaju još od opsežne rekonstrukcije Vele rive krajem devedesetih godina prošlog stoljeća, a slobodno možemo kazati kako kontinuirano s tvrtkom od tada obnavlja rapsku obalu i luke. Dečki za njega kažu da je korektan poslodavac koji vodi brigu o radnicima i uskače kada treba.
Ugovoreni rok završetka radova do 31. prosinca 2023.
Prema riječima Brezetića po ugovoru radove su dužni završiti do 31. prosinca ove godine. Nastavak radova između ostaloga ovisi o dopuštenju nadležnih institucija te EU agencije jer se ista ne bavi problematikom turističke sezone i smetaju li radovi turistima ili ne, već izvođenje i poštivanje unaprijed utvrđenih rokova. Ako se radovi nastave bit će manjeg intenziteta i manjih obuhvata da sve ostalo na rivi može funkcionirati. Tijek radova u luci dijelom remete automobili parkirani na prometnici zbog kojih se stvaraju gužve te moraju nakratko prekidati radove. Jednom zgodom bili su zamoljeni da zbog dostave zaustave radove, no nakon pola sata dotičnog su ugledali kako pijucka kavicu u obližnjem kafiću. Uz zamolbu da automobil izmjesti jer su radovi na rivi zaustavljeni, prepričavaju, dobili su jezikovu juhu.

Kako god bilo nastavlja se s radovima na rekonstrukciji i sanaciji obale u luci Rab, a ukoliko će se završetkom radova postići zacrtani ciljevi, sigurnija, funkcionalnija i ljepša luka, za nadati se da će lokalno stanovništvo i turisti zažmiriti na jedno oko i pregrmiti ovogodišnju turističku sezonu s otvorenim radovima na rivi. Nakon završetka projekta ili bolje reći ove faze projekta, stvorit će se uvjeti korištenja obale u svim vremenskim uvjetima čime otok Rab zasigurno dobiva na dodatnoj vrijednosti.




















