Foto: PMF Zagreb
Oko 300 učenika Osnovne škole Ivana Rabljanina u Rabu prošli su ponedjeljak na jedan dan postali “istraživačima Velebita”, odnosno istraživačima 21. stoljeća.
Kroz niz interaktivnih radionica iz STEM područja (prirodne znanosti, tehnologija, inženjerstvo i matematika) učenici su imali priliku upoznati neke od najvažnijih tema današnjice – od očuvanja bioraznolikosti i georaznolikosti do razumijevanja klimatskih promjena.

Posebna vrijednost programa je proširenje STEM pristupa na STEAM, uključivanjem i sportskih te umjetničkih edukativnih aktivnosti. Na taj se način potiče cjelovit razvoj učenika – ne samo kroz znanost i tehnologiju, nego i kroz kreativnost, tjelesnu aktivnost i timski rad.

Radionice je u Rabu vodilo petnaestak stručnjaka iz zaštićenih područja, muzeja i sveučilišta. Učenici su sudjelovali u radionicama: “Istražite čudesni svijet Sjevernog Velebita” (NP Sjeverni Velebit), “Prirodoslovna avantura” (Hrvatski prirodoslovni muzej), “Prapovijesne priče” (Pećinski park Grabovača), “Podzemno blago Medvednice” (Park prirode Medvednica), “Svemir, zemlja, klima“ (PMF Sveučilišta u Zagrebu – CARDIKARST), “Bučarove igre za društva i škole” (Hrvatski športski muzej) i izložba PMF-a “Žene u STEM-u” 3. dio.

Događanje je organizirano u suradnji Nacionalnog parka Sjeverni Velebit, Speleološkog društva Velebit i Osnovne škole Ivana Rabljanina, Rab.
Program “Istraživači Velebita” namijenjen je učenicima osnovnih škola na području županija koje su u doticaju s planinom Velebit. Osmišljen je 2019. godine uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja kao niz praktičnih znanstveno-edukativnih radionica iz STEM područja, s posebnim naglaskom na istraživanje i zaštitu prirodnih posebnosti Velebita i drugih područja Hrvatske.

Cilj je djeci na zanimljiv i pristupačan način približiti znanost, zaštitu prirode i prirodne vrijednosti, potaknuti znatiželju i istraživački duh te pokazati važnost znanstvenog obrazovanja za razumijevanje svijeta oko nas.

Na taj način “Istraživači Velebita” postaju most između znanstvenih spoznaja, obrazovanja i svakodnevnog života, pokazujući djeci da je znanost uzbudljiva, korisna i neraskidivo povezana s očuvanjem prirode i održivim razvojem.

Znanstveno obrazovanje danas predstavlja jedan od ključnih prioriteta suvremenog europskog obrazovanja. Hrvatska, kao i ostale zemlje Europske unije, suočava se s izraženim nedostatkom stručnjaka u STEM područjima, zbog čega su ovakvi programi ulaganje u budućnost – potiču interes za znanost i tehnologiju već u najranijoj dobi te doprinose stvaranju generacija koje će sutra biti spremne odgovoriti na složene izazove društva, kao što su zaštita prirode i klimatske promjene.
Tekst i foto: Dalibor Paar | PMF Zagreb























