
Foto: Hrvoje Hodak
Subota, zadnja u mjesecu kolovozu (2006.), dan kada se događa posljednja velika izmjene gostiju. Za pomorce Rapske plovidbe jedina je razlika u odnosu na prethodne ljetne subote bila ta što se ovog puta dulja vijugava kolona automobila spuštala niz padinu Mišnjaka dok je Jablanac bio rasterećeniji, turisti polako odlaze.
Razgovarao: Hrvoje Hodak Iz arhive magazina Zeleno i plavo Godina II. br.6 | listopad 2006.
A na Mišnjaku, kod pokretnog ugostiteljskog objekta kod “Mečke”, kao i svake subote tijekom ljeta već u ranim jutarnjim satima zatičemo kapetana Dinka Kaštelana, tehničkog direktora Rapske plovidbe, kojemu se, u pravilu, nakon sat-dva priključuje, i generalni direktor Rapske plovidbe d.d. Dragan Andrić.

Iako su obojica sada ljudi iz ureda pa bi, za razliku od zaposlenih pomoraca, možda mogli vikend iskoristiti na drugačiji način, osjećaju svojom obvezom da se subotama poput ove nađu tu na Mišnjaku ili u Jablancu, prateći odvijanje prometa. Uvijek se može ukazati potreba za nekakvom intervencijom, npr. u subotu 19. kolovoza (2006.), kada su kolone na kopnu i na otoku zbrojene iznosile oko 10 kilometara, odlučilo se predvečer gostima u duljoj koloni, na prilazima Mišnjaku, besplatno podijeliti preko 700 piroški.
Iako prvi trajekt ljeti put Jablanca na kopnu kreće već u ranim jutarnjim satima, točnije u 3 i 30, mi smo, družeći se tog dana s pomorcima “Rapske” put Jablanca krenuli u 8 i 30, najnovijim i najvećim trajektom u floti rapskog brodara Svetim Marinom. Do Jablanca i natrag družili smo se u zapovjednoj kabini s kapetanom Franjom Kordićem – Franetom.
– “Nisam po godinama najstariji, najstariji je Vinko Plješa, međutim po radnom stažu i, naravno, po zapovijedanju jesam – rekao nam je popularni Franeta.

U Rapskoj plovidbi radim već pune 42 godine pa sam tako od tvrtke mlađi svega dvije godine. Tvrtka je naime osnovana 1963. godine a prva trajektna veza s Jablancom na kopnu, preuređenim legendarnim ribarskim brodićem Ćutinom ostvarena je 1. lipnja te godine.

Iako, po normalnim vremenskim uvjetima plovidba do Jablanca traje samo 15 minuta, događa se, osobito zimi, da za vrijeme nevremena vožnja potraje i po dva sata, a nebrojeno smo se puta našli u situaciji da je nužno trebalo pristati u Jablancu kako bi se kola hitne pomoći uputila prema Rijeci u spašavajući život pacijenta.”

Isplovljavajući iz Jablanca, kapetan nam je ukazao na problem koji se vezuje za loše maritimne sposobnosti te kopnene luke;
– “Vidite, ispred Jablanca, dok smo mi ukrcavali trajekt, Sveti Kristofor morao se zaustaviti na pučini i čekati nas, kako bi nakon našeg isplovljavanja uplovio u Jablanac. Tu se nažalost gubi dragocjeno vrijeme i u tijeku velikih izmjena turista, kad s obje strane imamo kilometarske kolone, nepotrebno se produljuju čekanja za ukrcaj na trajekt. Raduje me činjenica, dodao je, da će se uskoro početi graditi trajektna luka u Stinici čime će se ta čekanja ubuduće uveliko skratiti.”

Za našeg će kapetana domaćina, u kasnijem razgovoru, direktor Rapske plovidbe Dragan Andrić reći:
– “Sjećam se, kao da je to bilo jučer, kada je posada pod zapovjedništvom upravo Franje Kordića – Franete s trajektom Rab, prvim od naših većih novosagrađenih trajekata, 1. kolovoza 1993., obavila besprijekorno premijerno pristajanje u trajektnu luku Jablanac. Stekao se dojam da su taj manevar napravili stotinu puta do tada.”
Ploveći još nekoliko puta, mijenjajući trajekte, između Raba i kopna, kušajući usput u salonu trajekta i ukusnu riblju lešadu, koja se tog dopodneva našla na jelovniku izvanrednog brodskog kuhara Nevenka Debelića, dobili smo od generalnog direktora još nekoliko zanimljivih podataka o Rapskoj Plovidbi, kao na primjer:
Rapska plovidba će uskoro obilježiti 45 godina svog postojanja. Riječ je, nadalje, o dioničkom društvu koje je od 1995. godine u vlasništvu Rabljana, uglavnom zaposlenih i ranije zaposlenih u “Rapskoj plovidbi”, dok se 20,7% udjela nalazi u vlasništvu Grada Raba. Ne računajući uredsko osoblje u “Rapskoj plovidbi” zaposleno je 30 pomoraca kojima se ove godine, zbog uvođenja dodatnih noćnih trajektnih linija priključilo još 6 sezonskih pomoraca. Zaključno sa kolovozom, ove je godine trajektima “Rapske plovidbe”, između Mišnjaka na Rabu i Jablanca na kopnu i obrnuto, prevezeno 850 tisuća putnika ili 1,2% više nego lani te 273 tisuća vozila što je za 1% više nego u istom razdoblju prošle godine.

Precizno vođena statistika daje još nekoliko zanimljivih podataka. Tako ona, primjerice kazuje da su trajekti rapskog brodara u minulih 44 godine oplovili oko 2,5 milijuna nautičkih milja, kao i to da su u tom vremenu prevezli oko 20 milijuna putnika i preko 6 milijuna osobnih i ostalih vozila. Od 1993. do sada trajektna je flota izgradnjom novih trajekata; Raba, Svetog Kristofora i Svetog Marina znatno pomlađena a na prosjek od 5 godina starosti doći će dogodine kada bude sagrađen još jedan novi trajekt koji će, doznali smo, nositi ime Barbat.

U očekivanju izgradnje nove trajektne luke i pristupne ceste u Stinici, kao i na rekonstrukciju trajektnog pristaništa Mišnjak na Rabu pred Rapskom plovidbom, rekao nam je Dragan Andrić, stoje još dva značajna zadatka: izboriti se za dobivanje koncesije prema novom Zakonu o pomorskom obalnom i linijskom prometu i izgraditi, kako je već spomenuto, još jedan trajekt kapaciteta prijevoza 60 – 70 automobila i 250 do 300 putnika.

Zaključujući jednodnevno druženje s djelatnicima najuspješnije rapske tvrtke, prvi čovjek Rapske plovidbe pozdravio je akciju rapskih čelnika kod nadležnog ministarstva kako bi se riješio problem prekomjernog zatvaranja prometa Jadranskom magistralom zbog jakih vjetrova ali često puta i zbog vjetrića te zahvalio se na izvanrednoj suradnji tijekom ljeta djelatnicima Policijskih postaja Raba i Senja.
Razgovarao: Hrvoje Hodak Iz arhive magazina Zeleno i plavo Godina II. br.6 | listopad 2006.


