Foto: Foto: Hrvoje Hodak i arhiva: Rapska plovidba d.d.
Flota od 4 trajekta “Sveti Kristofor”, “Sveti Marin”, “Barbat” i od ove godine “Četiri zvonika” prosječno je stara manje od 10 godina. Ukupni kapaciteti navedene flote su 3.847 BRT, 241 osobni automobil i 1.534 putnika.
Svi trajekti, osim trajekta “Barbat” koji je 2010. kupljen u Grčkoj, izgrađeni su u domaćim brodogradilištima
Trajekt “ČETIRI ZVONIKA” deseti je trajekt, kojeg je Rapska plovidba d.d. na svojem razvojnom putu dugom 55 godina nabavljala ili izgradila za održavanje trajektne linije kopno – otok Rab, sada službeno državne trajektne linije br. 337, od 2012. Stinica – Mišnjak.
Prvi je 1963. bio u trajekt preuređeni ribarski brod “Čutin” izgrađen 1947. u Lošinju, koji je plovio na liniji Jablanac – luka Rab. Putovanje je trajalo 1 sat.
Flota od 4 trajekta “Sveti Kristofor”, “Sveti Marin”, “Barbat” i od ove godine “Četiri zvonika” prosječno je stara manje od 10 godina. Ukupni kapaciteti navedene flote su 3.847 BRT, 241 osobni automobil i 1.534 putnika.
Brodar osim trajektne linije Stinica – Mišnjak, od 1974. godine održava brodsko – putničku liniju Rab – Lun, koja od 01.07.2017. godine ima status međužupanijske linije pa će poradi nerentabilnosti brodar, sukladno ugovoru, do 30.06.2023. godine dobivati potporu od Primorsko goranske i Ličko senjske županije.
U sezoni brodar zapošljava 55 djelatnika, van sezone nešto manje, od čega su 39 pomorci
Ugovor o gradnji trajekta “Četiri zvonika” potpisan je u brodogradilištu “Dalmont” d.o.o. 22.07.2016. godine, a prema projektu također domaće tvrtke “Navis Consult” iz Rijeke. Osnovne karakteristike projektiranog RO-RO putničkog broda su dužina 79 m, a širina 17,5 m, kapacitet 99 osobnih automobila i 594 putnika ljeti, a 494 zimi.
Cijena izgradnje je 7.897.000 Eura, dok se izgradnja financira iz vlastitih sredstava te zajedno kreditima HBOR-a i Erste banke Rijeka, kao i također naše poslovne banke BKS Rijeka.
Od 1963. godine do današnjih dana prevezeno je u oba pravca preko 9 miliona vozila i gotovo 31 milion putnika.
Na trajektu će ploviti 8 članova posade na čelu sa zapovjednikom Vinkom Jaška koji će ga danas preuzeti, i za desetak dana uključiti sada najveći trajekt u floti u održavanje linije t.j. zahtjevni posao povezivanja otoka sa kopnom na zadovoljstvo otočana i mnogobrojnih putnika i turista koji dolaze ili odlaze sa turističkog otoka Raba.
Brzina trajekta je 12,5 čvorova, koju daju četiri četverotaktna diesel motora ukupne snage 1.788 kW, marke CUMMINS, sa prateća četri vijka marke VETH.
Udaljenost Mišnjak – Stinica iznosi 1,9 NM, pa će trajekt linije odplovljavati za oko 15 minuta.
Nezamjenjiva uloga lučkih uprava koje upravljaju trajektnim pristaništima
Uvijek pa i ovdje ističemo nezamjenjivu ulogu lučkih uprava koje upravljaju trajektnim pristaništima u povezivanju svih otoka pa tako i otoka Raba sa kopnom, tim više što je Rab izrazito turistička destinacija, a na turizmu počiva gospodarstvo otočana i otoka.
Nadamo se da bi ove 2018. godine nova rampa u trajektnom pristaništu Stinica kojom upravlja Lučka uprava Senj mogla biti ako ne završena blizu završetka, a rampa je posebno važna za sigurnost plovidbe i koristila bi upravo u otežanima maritimno – vremenskim uvjetima pod Velebitskog akvatorija.
U trajektnom pristaništu Mišnjak kojim upravlja Lučka uprava Rab u tijeku je odrađivanje prostorno planske dokumentacije također poradi izgradnje nove rampe i pratećih objekata koja je prilagođena dolasku novog trajekta i mogućnosti prometovanja – plovidbe u ograničenim uvjetima akvatorija trajektnog pristaništa Mišnjak.
U tim investicijama očekujemo kao i do sada pomoć našeg nadležnog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a za ovakve namjene mogu se sukladno dokumentaciji koristiti i sredstva EU.
Izložba o razvojnim planovima trajektnih pristaništa Mišnjak i Stinica
ŽLU Rab i Senj predloženo je da zajedno postave izložbu krajem ožujka u salonu putnika trajekta “Četiri zvonika” o razvojnim planovima trajektnih pristaništa Mišnjak (izgrađeno 1976.) i Stinica (izgrađena 2012.).
Uključivanje u plovidbu najveći je pothvat lokalnog brodara u povezivanju svog otoka sa kopnom na što generacije djelatnika i pomoraca kao i svi otočani mogu biti ponosni tim više što u dioničkom društvu Rapska plovidba rade otočani oko 55 djelatnika od čega 38 pomorci, a isto tako društvo je u vlasništvu otočana, što je gotovo jedinstveni primjer u hrvatskom pomorstvu. Kao dioničko društvo Rapska plovidba posluje od 1995. godine.
Kuma broda na porinuću 16.09.2017. bila je gospođa Sanja Grozdanić, trenerica u rapskom kajak klubu osnovanom 1988. godine i ravnateljica dječjeg vrtića «Pahuljica» kojeg je Rapska plovidba dugogodišnji sponzor, sve u cilju da se netko od mladih Rabljana koje kuma trenira i odgaja odluči na svom životnom putu odabrati plovidbu i pomoračko zvanje.
Rab je oduvijek imao svoje trgovačke brodove pa i ratne galije, sada ima svoje trajekte!
Kao što se vidi u izabranim podacima, jer bi za opisati sve trebalo daleko više prostora, može se reći da Rapska plovidba nastavlja slavnu tradiciju rapske flote jer je u povijesti otok Rab oduvijek imao svoje trgovačke brodove pa i ratne galije. Ako doplovimo na primjer u malo kasniju povijest znamo da su Rabljani sudjelovali u poznatoj bitki kod Lepanta 1571. godine, a samo 52 godine kasnije odnosno 1623. godine generalni providur Venecije Francesco Molina obvezuje Rabljane za prijevoz pošte po Jadranskom moru koje je pripadalo Venecijanskoj Dalmaciji. Moglo bi se reći da je to bila preteča današnjim koncesijama u pomorskom prijevozu.
Poznato je da je za državne trajektne linije koje povezuju hrvatske otoke sa kopnom kako rentabilne tako i nerentabilne završilo koncesioniranje i potpisani ugovori za novo koncesijsko razdoblje počev od 01.01.2018. pa dalje.
Trajekt ČETIRI ZVONIKA presudan u ishođenju 10-godišnje koncesije
Ime trajekta “Četiri zvonika” inspirirala su poznata rapska četiri zvonika, zvonik Uznesenja djevice Marije, popularni veliki zvonik, zvonik Sv. Andrije, Sv. Justine i Sv. Ivana, po kojima je Rab poznat kao grad četiri zvonika. Zvonici su smješteni u staroj gradskoj jezgri i otvaraju prekrasan pogled na uplovljavanje i isplovljavanje iz luke. Razglednice zvonika s rapskim krovovima obišle su cijeli svijet.
Direktor rapskog brodara gospodin Dragan Andrić sa zadovoljstvom ističe da su u odrađenom natječaju za rentabilnu državnu trajektnu liniju 337 Stinica – Mišnjak, Agencija za obalni linijski pomorski promet – Split i Rapska plovidba potpisali ugovor 18.08.2017. da brodar nastavi održavati liniju za iduće deset godišnje razdoblje odnosno od 01.01.2018. do 31.12.2027. godine. Upravo je trajekt “Četiri zvonika” kao novi trajekt omogućio da se koncesija dobije na 10 godina, jer inače bi koncesija bila na 6 godina, a novi brod sukladno pravilima natječaja “nosi” 4 godine. Za brodara to je velika čast i priznanje, ali jednako tako i velika i nova obveza da se nastavi bogata povijest rapskog pomorstva, kao i realizacija budućih razvojnih planova na čemu se Rabljani znaju dokazivati.
Brodar se zahvaljuje svima, ama baš svima, koji su stvarali i stvaraju otočnu tvrtku Rapsku plovidbu, te odplovljavali i odplovljavaju nautičke milje u povezivanju otoka sa kopnom uključujući ova dva u svakom slučaju u gotovo 55 godišnjoj bogatoj povijesti najveća posla, a to je koncesioniranje linije i gradnja trajekta “Četiri zvonika”.
Koristimo također prigodu na ovom mjestu se zahvaliti Brodogradilištu «Dalmont» d.o.o. i njihovim kooperantima na odrađenom poslu koji su trajekt izgradili za 16 mjeseci. Pokazana kvaliteta biti će sigurno garant za novi razvoj i nove novogradnje brodogradilištu bogate tradicije.
Zahvala ide i projektantskoj kući “Navis Consult” Rijeka i nosiocu projekta gospodinu Lukši Radiću.
- Kraljevica, veljača 2018. – Rapska plovidba d.d.