
Foto: Darko Tršinar
Ljudi su od davnina fascinirani letenjem i svatko od nas tijekom života barem je jednom u snovima doživio da leti. Neki od nas su svoje snove pretvorili u stvarnost. Zahvaljujući razvoju tehnike i tehnologije, pojavile su se super jednostavne letjelice koje svojom konstrukcijom omogućuju zaljubljenicima u visine da ostvare svoje snove na jednostavan, siguran i jeftin način.
Darko Tršinar, zagrebački projektant, rapski zet i pilot paramotora, jedan je od tih budnih sanjara. Svojoj fascinaciji letenjem pridodao je i strast za fotografijom pa se na njegovom Facebook profilu Rab from Above mogu pronaći vrhunske fotografije stotina lica Raba snimljenih iz zraka, njegovih ponosnih zvonika i višetisućljetne graditeljske baštine, ali i udaljenih, oku skrivenih pejzaža, fruških lokvi, mocira isprepletenih po leđima Kamenjaka, raštrkanih stada ovaca, pojila, smaragdnih rapskih uvala i tamnih šuma hrasta crnike u Kalifrontu, pješčanih loparskih plaža, napuštenih zaseoka, osamljenih kamenih kuća do kojih se stiže tek kozjim stazama.

Rab nije velik otok, ali je izrazito raznolik po svojim orografskim karakteristikama, prirodnim ljepotama i povijesnim artefaktima koji su svaki na svoj način interesantni i neopisivo fotogenični. Za dobru fotografiju vam treba motiv, svjetlo i dobar kadar, a kada se doda još malo emocije, imate šansu da dobijete odličnu fotografiju.
Godinama letite i fotografirate vizure otoka Raba, što vas motivira da stalno iznova tražite nove izazove?
– Često me to pitaju ljudi, što je to što me motivira da letim i fotografiram Rab iz zraka. Jedno je sigurno – to je ogromna ljubav prema letenju i neopisiva sloboda kretanja zrakom, a kada se to spoji sa letom iznad Raba to je onda čisto zadovoljstvo. Rab nije velik otok, ali je izrazito raznolik po svojim orografskim karakteristikama, prirodnim ljepotama i povijesnim artefaktima koji su svaki na svoj način interesantni i neopisivo fotogenični. Za dobru fotografiju vam treba motiv, svjetlo i dobar kadar, a kada se doda još malo emocije, imate šansu da dobijete odličnu fotografiju. Na mojim fotografijama se često ponavljaju isti motivi, ali ono što mene fascinira je da svaki od tih motiva ima neku drugu priču s obzirom na doba godine, doba dana, poziciju sunca, visinu s koje sam fotografirao, postavke na aparatu itd. mogućnosti su neograničene.
Upitali smo ovog strastvenog zaljubljenika u visine, rođenog 1960. g. u Zagrebu, vodi li statistiku prevaljenih milja paramotornim letenjem i koliko je tih milja preletio nad Rabom?
– Da, statistika letova se upisuje u Knjižicu letova. To je zakonska obaveza svakog pilota. U tu knjižicu se upisuju svi osnovni podatci o tipu zrakoplova, mjestu polijetanja, vremenu polijetanja i slijetanja, dužini trajanja leta i eventualne opaske. Na osnovu tih podataka pilot ima evidenciju sati naleta koji su važni za održavanje letjelice. Naime, kao i za svaki sportski ili putnički zrakoplov, i za ove naše paramotore postoje servisni intervali nakon određenih sati rada motora, a isto vrijedi i za naše parajedrilice – krila koja nas drže u zraku.
Zrakoplovnim sportom bavim se nešto manje od 30 godina. Počeo sam kao pilot zmaja, pa pilot parajedrilice, a zadnjih 20-ak godina letim isključivo kao pilot parajedrilice s pomoćnim motorom – paramotorom. U tih 20-ak godina sa paramotorom sam naletio malo manje od 2000 sati, a kada bi se to pretvorilo u kilometre naleta, bila bi to cifra od cca 70.000 km. Koliko sam od toga odradio iznad Raba, teško je reći. U ovom našem sportu brojevi su manje važni, ali osjećaj slobode, vizure prekrasne prirode i ljepote Raba ono je što se pamti i čemu se uvijek rado vraćam.
PARAJEDRILICA S PARAMOTOROM
Prvi paramotor vidjeli ste upravo na Rabu 1995. godine, doslovno ste s plaže autom krenuli u potragu za mjestom slijetanja uočene čudne letjelice kojom je upravljao, ispostavilo se, francuski pilot. Od tada traje vaša fascinacija tom jednostavnom letećom napravom koja se zapravo može sklopiti i cijela staviti u prtljažnik prosječnog automobila.
– Istina, to je anegdota koju rado prepričavam prijateljima i svojim učenicima. Bilo je to vrijeme bez Interneta pa su se informacije o novostima u svijetu avijacije dobivale na kapaljku. Kako sam cijeli život maštao o letenju, a osim toga volim jednostavne i praktične stvari, naravno da me je fascinirala ta vrsta letjelice, toliko jednostavna a učinkovita da se koji put stvarno pitam kako to da ljudi nisu puno prije izradili paramotore. Paramotor je u suštini obični dvotaktni benzinski motor s propelerom, a parajedrilica je izvedenica klasičnih padobrana koji su u upotrijebi od 19. stoljeća. Povijest prepoznaje Leonarda da Vincija i našeg Fausta Vrančića koji su među prvima počeli raditi nešto slično današnjim padobranima. Po nekim povijesnim podacima Faust Vrančić je 1617. g. u Veneciji izveo prvi skok sa svojim padobranom.
Vaše fotografije plijene pažnju kako domaćih ljudi, tako i turista kojima otvaraju daleko širi pogled na ljepote otoka koje vrijedi istražiti, obići, posjetiti. Jeste li svjesni promotivnog značenja svakog vašeg foto-uzleta nad Rabom?
– Svakim danom sve više. Moram priznati da sam iznenađen brojem pratitelja, FB prijatelja koji izrazito dobro reagiraju na fotografije koje redovito objavljujem nakon svakog leta. Samim time dobivam poruke od ljudi da im je Rab jedna od najdražih destinacija za odmor, a oni koji još nisu osjetili ljepote Raba, najavljuju svoje dolaske. Osim toga, izrazito je dobar osjećaj kada vam na cesti prilaze nepoznati ljudi i pohvale vas za fotografije i trud otkrivanja ljepota otoka najčešće vidljivih samo iz zraka. Volio bih da se možda ostvari malo bolji kontakt s Turističkom zajednicom Raba pa da se ovaj tip fotografija iskoristi za još bolju promociju Raba kao turističke destinacije.
ISPUNJENJE SNOVA
Letenje je za mene neopisiva sloboda, ispunjenje snova, vještina koju rado prenosim na mlađe generacije. Kada sam objedinio svoju ljubav za letenjem i fotografiju, Rab kao destinacija za odmor ponudio mi je neopisive mogućnosti istraživanja i otkrivanja skrivenih vizura koje su teško dostupne.
Prakticirali ste i letove u tandemu, mnoge ste poveli sa sobom u visine. S obzirom da ste i nastavnik unutar ovlaštenog obučnog centra Parafreek, da li ste nekoga od njih uputili u vještine pilotiranja paramotorom?
– Letovi u tandemu su jedan od ljepših trenutaka u mojoj karijeri pilota paramotora. Neopisiv je osjećaj kada možete nekome na relativno jednostavan način omogućiti da ostvari snove o letenju i da iz ptičje perspektive spozna ljepote Raba. Kako radim i kao nastavnik za obuku pilota paramotora, svaki novi učenik u pravilu prvo odradi let sa mnom, a to je ujedno i filter na osnovu kojeg se može procijeniti je li se budući učenik “zarazio”.
Što vama predstavlja letenje, osobito ovdje nad Rabom?
– Letenje je za mene neopisiva sloboda, ispunjenje snova, vještina koju rado prenosim na mlađe generacije. Kada sam objedinio svoju ljubav za letenjem i fotografiju, Rab kao destinacija za odmor ponudio mi je neopisive mogućnosti istraživanja i otkrivanja skrivenih vizura koje su teško dostupne. Trudim se sa svakim svojim novim letom ovjekovječiti te rapske bisere tako da omogućim i drugima da uživaju u ljepotama koje nam pruža Rab.
Motus Vita Est – kretanje je život, a moja deviza je Paramotus Vita Est! – poručio je na kraju razgovora Darko Tršinar.
Razgovarao: Hrvoje Hodak | Foto: Darko Tršinar